12 procent wit

Digitaliseer uw bedrijf succesvol
met de 12% challenge!

Om competitief te blijven als Nederlandse Maakindustrie in Europa en in de rest van de wereld is er een digitaliseringsslag nodig. Een grote opgave, die we alleen samen kunnen oppakken. De 12% challenge helpt om deze grote opgave kleiner te maken. We nodigen de industrie uit om iedere maand 1% verbetering te realiseren op een gebied dat bijdraagt aan de digitalisering van het bedrijf. U zult versteld staan hoeveel slechts 1% oplevert op het gebied van productiviteit, concurrentievermogen en extra liquiditeit!

Samen staan we sterker en kunnen we elkaar motiveren!

Daarom nodigen wij alle MKB ondernemingen uit de Nederlandse maakindustrie uit om deze uitdaging samen met ons aan te gaan. De deelnemende bedrijven voeren maandelijks minimaal 1% verbetering door - onder begeleiding van diverse experts - die bijdraagt aan de digitalisering van het bedrijf. Bijzonder bij de 12% Challenge is dat we ook bij diverse onderwerpen kijken naar hoe de samenwerking met Duitsland ons hierbij kan ondersteunen. Zowel met technologie, alsook kansen op de Duitse markt.

Doe mee:

  • neem deel aan exclusieve bijeenkomsten waar je ondersteuning krijgt om 1% verbetering te realiseren aan de hand van inspirerende sprekers, content en tips & tricks
  • ontvang zichtbaarheid op deze website als een van de vooruitstrevende bedrijven die de uitdagingen aan durven.

Wil je weten wat de 12% Challenge voor jou kan betekenen?
Kom dan op 27 januari of 3 februari naar een van onze introductiesessies en meld je aan via het formulier! Wij nemen we je tijdens deze sessie mee in het programma, de tooling en werkwijze en wat we tijdens dit trainingstraject gaan bereiken. 


Kennismaken? Kom naar onze introductiesessie!

Opbouw challenge

Iedere maand komen we bijeen om een verander thema gezamenlijk op te pakken. Tussen de bijeenkomsten door is er ruimte voor persoonlijke begeleiding tijdens het maandelijkse digitale inloopspreekuur. Op dit moment zijn we druk bezig met het opzetten van de challenge. We beginnen met een kick-off in januari, verdere invulling zal volgen.

Conceptprogramma

  • 27 januari (Haarlem) en 3 februari (Tilburg) - Introductiesessie. Hoe ziet het programma eruit. Wat gaan we bereiken? Schrijf je hier in voor deze sessie!
  • Februari: Werkomgeving en intake Je gaat je eigen online omgeving verkennen en inrichten
  • Maart: Benchmarken. Hoe perform jij ten opzichte van anderen in jouw branche of je concurrenten?
  • April: Quick Wins. Met welke zaken kun je direct aan de slag en wat gaat dat opleveren?
  • Mei: Slanke Processen Hoe jij je processen kunt verbeteren, wendbaar wordt en je rendement fors verbetert.
  • Juni: Digitale Mogelijkheden Welke technologieën zijn. Wat heb je nodig? Wat nog niet? We scheiden kaf van het koren.
  • Juli: De Data Stekker Hoe kun jij op een slimme manier data delen? Welke stekkers heb je nodig?
  • September: Sociale Innovatie De succesfactor voor de digitale transformatie
  • Oktober: Fact Based Besluitvorming. Weten wat er in je bedrijf gebeurt en daarop kunnen schakelen!
  • November:  Het vliegwiel laten draaien Samen maken we een roadmap voor jouw bedrijf.
Datenstecker Mock-Up vrij

 

De 12% challenge is een initiatief uit het boek ‘Connect to
the future - Elk bedrijf heeft een datastekker nodig!’

Peter van Harten beschrijft in het boek het belang van meer regionale waardeketens (een netwerk van netwerken) om de grote uitdagingen samen aan te gaan en meer strategische autonomie te realiseren. Daarvoor is het belangrijk dat je als bedrijf je eenvoudig op zo’n netwerk kunt aansluiten. Hoe je dat doet en hoe je daarmee ook succesvol je bedrijf
kunt digitaliseren beschrijft Peter in zijn boek. In het boek wordt ook de 12% challenge uitgelegd aan de
hand van diverse praktijkvoorbeelden. Het boek zal in de aanloop naar de challenge stapsgewijs exclusief beschikbaar worden voor deelnemers van de challenge.

 

Over de auteur

Peter van Harten is werkzaam bij Isah Business Software en heeft ruim 20 jaar ervaring in de softwarewereld. Daarnaast is hij op vrijwillige basis actief in het Programmaburo Smart Industry en voorzitter van de raad van toezicht van de Smart Factory EU. Peter is aanjager van de samenwerking in de industrie tussen Nederland, Duitsland en andere landen in Europa. Dit doet hij omdat hij er van overtuigd is dat we digitaler en productiever moeten worden om de autonomie en het verdienvermogen van de industrie veilig te stellen en we niet overal het wiel opnieuw moeten uitvinden.

 

Peter van Harten

 

Een productievere procesindustrie maken we samen

Het Smart Industry programma biedt ondersteuning

 

Het Smart Industry programma heeft in de afgelopen jaren een beweging tot stand gebracht om de digitalisering van de maakindustrie te versnellen. Met succes: inmiddels zijn ruim 800 bedrijven betrokken geraakt, meer dan 25.000 deelnemers bereikt, 49 fieldlabs gestart en 5 Smart Industry Hubs opgericht.

De klus is nog niet klaar. Er is een schaalsprong nodig om een grotere groep bedrijven te bereiken. Naast de koplopers is de nadrukkelijke ambitie om het mogelijk te maken dat 6000 maakbedrijven aan de slag gaan met het thema Smart Industry. Daarbij blijft de ambitie om van Nederland in 2026 het snelst lerende, meest flexibele en het beste digitaal verbonden en duurzaam productienetwerk van Europa te maken.

Informeren icon

Informeren

Wat is Smart Industry, welke vormen zijn er en hoe zet je het in voor jouw organisatie? Laat je informeren op platform www.smartindustry.nl via onze kennisartikelen, whitepapers en FAQ.

Inspireren icon

Inspireren

Doe inspiratie op via onze case studies en projecten. Leer hoe andere maakbedrijven hun fabriek, personeel en processen succesvol hebben gedigitaliseerd en hoe jij dit kan inzetten voor jouw bedrijf.
Aan de slag icon

Aan de slag

Zelf aan de slag met Smart Industry? Je hoeft het niet alleen te doen. We hebben een breed aanbod aan experts die jou kunnen helpen.  Neem onderstaand een kijkje in het aanbod!